Stresszmentesítés

Útmutató a személyes felemelkedéshez, a tartós elégedettséghez és az elme nyugalmához a való világban
Stresszmentesítés

Miről szól davidji könyve?

Ha egy szóban kellene összefoglalnom, akkor a stressz kezeléséről.

A stressz áthatja az életünket. A modern kutatásoknak köszönhetőan már tudjuk, hogy a stressz nem feltétlenül rossz. Sok helyzetben szükségünk van némi feszültségre ahhoz, hogy megfelelően tudjunk teljesíteni.

Gondoljunk csak a vizsgázó gyermekre. Ha nincs benne semmi feszültség, akkor nem lesz a vizsgateljesítménye sem megfelelő. Bárgyú nyugalommal néz a tanárra, a feltett kérdésekre.

A Stresszmentesítés könyv érthető nyelven fogalmazza meg azokat az alapelveket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a számunkra nem kívánatos feszültséget kezelni tudjuk.

5 alapot ismertet a szerző, amelyek során egyszerűen elmondja, hogy mikor milyen gyakorlatot érdemes végezni ahhoz, hogy az adott terület stresszmentes legyen.

Mi ez az 5 terület?

A tudatosság uralása

A tudatosság stresszmentesítése azt jelenti, hogy nem a múltban tanult válaszreakcióból vagy a jövő miatti aggodalom által vezérelten reagálunk egy helyzetben, hanem képessé válunk a jelen pillanatból cselekedni.

 

A szükségleteink uralása

A szükségleteink tisztázása és kifejezése rendkívül fontos nemcsak a stresszmentesítés szempontjából, hanem a kapcsolataink tartós fenntartása miatt is. A napi stresszeink nagy része abból fakad, hogy valamilyen szükségletünk kielégítése sérül. Ennek legtöbbször az az oka, hogy mi magunk sem tudjuk, hogy mire is van szükségünk. A szerző a Maslow piramis új értelmezését adja a stressz szemszögéből tálalva.

 

Az érzelmeink uralása

Az érzelmeink naponta többször is változnak. Egyszer feldobottnak érezzük magunkat, majd kapunk egy telefont és dühösek leszünk, aztán elmegyünk a gyerek bemutatójára és büszkeségtől dagad a mellünk.

„Egy csokor feltételekhez kötött érzelemből állunk, melyek arra hivatottak, hogy reagáljanak arra vonatkozó pillanatnyi megállapításainkra, hogy szükségleteink kielégültek-e, vagy sem.”

Az érzelmi stressz kezelése fontos lépés a napi életünk stresszmentesítése szempontjából. (Ehhez a kineziológia is nagyon sokat hozzá tud tenni.)

A szerző ismerteti, hogy mit értünk az érzelmek alatt és milyen gyakorlatokkal tudjuk a helyzetnek megfelelő érzelmi reakciót adni az érzelmi tudatosság fejlesztésével.

 

A kommunikációnk uralása

„Mindenki azt hiszi, hogy tud kommunikálni.” – írja davidji. De ez igazából az kommunikációs alapkészségét jelenti, azaz azt, hogy tudunk beszélni. Mivel az általunk használt szavakkal teremtjük meg a valóságunkat, ezért a tudatos kommunikáció elsajátításával új valóságot teremthetek a környezeteimben. Stresszmentesek lesznek kapcsolataim.

Véleményem szerint azzal, hogy megfelelően kommunikálom szükségleteimet még azt is elérhetem, hogy kevésbé leszek beteg. Hiszen a ki nem fejezett szükséglet belül feszültséget eredményez, ami gyengíti az immunrendszerem és ezáltal fogékonyabbá tesz különböző betegségekre.

Amennyiben uraljuk a kommunikációnkat, akkor nehéz helyzetben méltósággal tudunk válaszolni és a konfliktusainkat győztes-győztes stratégia szerint megoldani.

 

Az életcélunk uralása

Mindenki valamilyen céllal született a Földre. És ez nem egy ezoterikus maszlag, hanem tény. Akár elhisszük, akár nem. Mindenki másban tehetséges és ez a tehetségterület meghatározhatja, hogy mi a feladata itt köztünk.

A „mi az élet értelme?” kérdésre a Galaxis útikalauz stopposoknak óta tudjuk, hogy 42. 

Ebből is látható, hogy mindig is izgatta az embereket, hogy mi az élet értelme, célja? Ezt úgy ismerhetjük fel, ha uraljuk az életcélunkat.

Vannak-e egyáltalán céljaim vagy csak sodródok? Áramlatban vagyok, amikor végzem a tevékenységem vagy unatkozom?

Az életcél stresszmentesítéséhez is sok elgondolkodtató gyakorlat található a könyvbe.

Miért tetszett nekem a könyv?

Sok könyvet olvastam már a stresszkezelésről. Ami miatt ez a könyv megtetszett az az, hogy közérthető, egyszerű nyelven fogalmazza meg a stresszkezelés fontosságát. Több, mint 15 gyakorlaton keresztül mutatja be a különböző helyzethez kapcsolódó feszültség kezelését. A gyakorlatok között található olyan, amelyek vizuális típusúaknak, de elmond olyan technikákat is, amelyek auditívaknak szólnak és a kinesztetikus típusúak is kipróbálhatják a számukra használható gyakorlatokat.

Egy gyors stresszmentesítő gyakorlat a könyvből

„tiszta fej 16 másodperc alatt”

 

„Gondolj valamire, ami az utóbbi napokban zavart vagy bosszantott… Egy nehéz beszélgetésre, egy csalódásra, egy nem teljesült elvárásra. Lehet, hogy valaki megígért valamit, amit aztán nem tett meg, vagy talán megbeszéltetek egy időpontot a találkozóra és elkésett, esetleg váratlanul megosztott valamit rólad egy másik emberrel, amely aztán visszajutott hozzád. (Azért ne menj túl mélyre, ez nem terápia.) Most azonban nyugodtan képzeld el annak a másik embernek az arcát… Esetleg idézd fel lelki szemeid előtt a történteket, akár vedd a helyet a testedben, amely az irritációhoz kapcsolódik. Néhány másodpercig helyezkedj bele ebbe a térbe.

Most vegyél egy hosszú, lassú, mély lélegzetet az orrlyukaidon keresztül, és miközben ezt teszed… lassan számolj négyig és figyeld meg ahogy a levegő beáramlik az orrlyukadon egészen a torkod hátuljába. Figyeld a lélegzeted, ahogy a mellkasodba, majd mélyen a tüdődbe áramlik. Érezd, ahogy a hasad kitágul.

Figyeld meg, ahogy a hasad tele van levegővel, majd tartsd benn a levegőt, míg négyig számolsz. Csak figyeld a lélegzeted a hasadban, ahogy csendben számolsz. Egy, kettő, három, négy.

Aztán  lassan, négy számolásra engedd ki a levegőt és figyeld, ahogy a lélegzeted feláramlik a mellkasodba, a torkodba, az orrüregeidbe és ki az orrlyukaidon. 

Aztán ahogy az utolsó levegőmorzsát is kilélegezted, tartsd vissza a lélegzeted, míg négyig számolsz. Figyeld meg, vizsgálgasd, tanúsítsd…ahogyan szétoszlik a levegőben.

Most lélegezz a megszokott módon és próbáld újra csukott szemmel. Ne lefedd: belégzés négy – benntartás négy – kilégzés négy – visszatartás négy. És mindenképp kövesd a légzésed. Kulcsfontosságú, hogy  végig kövesd a légzés útját a folyamat alatt.”

Ki a könyv írója?

davidji

davidji a stressz kezelés nemzetközileg elismert szakértője, a Chopra Központi Egyetem vezető oktatója, első dékánja. Több évtizedes pályafutása alatt sikeresen dolgozott többek között vezető üzletemberekkel, világhírű sportolókkal, a hadsereg és a Különleges Erők tagjaival. A közösségtudatos jelenlét trénere; meditáció-, jóga- és ájurvéda-oktató.

Rólunk

Gál Attila vagyok és 1994 óta foglalkozom képességfejlesztéssel, kineziológiával, a Coué-módszerrel. A Coué könyveket 1998 óta adom ki.

Fontosnak tartom a tájékoztatást, az információk átadását arról, hogy miként tehetünk felelősséggel önmagunkért.

Ennek egyik eszköze a könyv!

Korábbi bejegyzések

Kategóriák

Kövessen minket!

Kérje hírlevelünket!